Cilj do leta 2028: Murska Sobota kot prepoznavna turistična destinacija
Strateške usmeritve z ukrepi za trajnostni razvoj in trženje destinacije Strategija trajnostnega razvoja in trženja turistične destinacije Murska Sobota 2023–2028 je prvi celovit strateški dokument razvoja turizma na ravni občine. Mestna občina namreč strategijo potrebuje za usmerjen in trajnostni razvoj turizma, jasno pozicioniranje destinacije in opredelitev nosilnih turističnih produktov.
Strateške usmeritve strategija predstavlja z ukrepi za trajnostni razvoj in trženje destinacije, ki bodo prinesli koristi za vse. Turizem ima namreč multiplikativne učinke, saj koristi prinaša tudi drugim panogam in dejavnostim, ki so posredno in neposredno povezane z njim. Pomembna je tudi za potrebe prijav na razpise na področju turizma. Sprejeti strateški dokument je pogoj za pridobitev statusa vodilne turistične destinacije in predmet dodatnih točkovanj na posameznih javnih razpisih.
Zastavljena vizija temelji na trajnostnem življenjskem slogu, butičnih doživetjih, inovativnih doživetjih, visoki dodani vrednosti ter partnerstvu in sodelovanju med različnimi deležniki na destinaciji. Nosilni produkti strategije prihodnjega razvoja so gastronomija, mestni in kulturni turizem, kulturni in družabni dogodki ter outdoor aktivnosti in zelena doživetja v naravi, podporni produkti pa šport in športni dogodki ter poslovni turizem.
Kvalitativni in kvantitativni cilji Strategija opredeljuje kvalitativne in kvantitativne cilje, ki se bodo uresničevali z izvajanjem predlaganih ukrepov v izbranem časovnem okviru. Kvalitativni cilji turizma v Mestni občini Murska Sobota so:
- udejanjanje trajnostnega razvoja turizma z blažitvijo negativnih vplivov na okolje in vključevanjem prebivalcev ter družbeno odgovornim delovanjem,
- povečanje kakovostne gastronomske ponudbe v mestnem središču in zmanjšanje odpadne hrane,
- vzpostavitev DMO za izvajanje in spremljanje ukrepov (sistemsko in usmerjeno vodenje destinacije z zagotovljenimi finančnimi viri za strokovne kadre in izvajanje ukrepov ter drugih aktivnosti),
- izboljšanje doživetja obiskovalcev z avtentično kulturno identiteto mesta, s poudarkom na lokalni ponudbi in vključevanju domačinov,
- »Murska Sobota – srce Pomurja« postane prepoznavna blagovna znamka in turistična destinacija v Sloveniji in Evropi (v oddaljenosti 500 km),
- izboljšana kakovost bivanja domačinov (nadgradnja trajnostne mobilnosti, ki v prvi vrsti koristi domačinom, in vključevanje domačinov z izvajanjem dialoga za sooblikovanje mesta – domačega kraja s posluhom za razvoj turizma). Kvantitativni cilji za merjenje doseganja zastavljenih ciljev so povečanje dnevne porabe s 116 (2021) na 150 evrov (cilj 2028), števila okoljskih znakov kakovosti z 2 na 10, nočitvenih kapacitet – postelj s 303 na 350, števila prihodov turistov s 17.332 na 25.000, nočitev s 40.112 na 70.000 in povprečne dobe bivanja z 2,9 na 3,3 dneva ter začetek merjenja okoljskega odtisa in njegovo zmanjšanje za 20 odstotkov, prav tako začetek merjenja deleža lokalnih dobaviteljev in jedi v ponudbi restavracij, kjer je cilj doseči vsaj 50 odstotkov. Pet prioritet z ukrepi za realizacijo Na podlagi ključnih strateških temeljev je bilo določenih pet prioritet – strateških področij razvoja.
Za vsako prioriteto so predlagani ukrepi za realizacijo. Dokument opredeljuje tudi vrednotenje in spremljanje izvajanja strategije.
Upravljanje destinacije – pametni menedžment:
- reorganizacija in vzpostavitev destinacijskega menedžmenta,
- nadgradnja certifikata in standardov za Zeleno shemo slovenskega turizma,
- upravljanje zavarovanih območij – zmanjšanje negativnih vplivov na naravo,
- nadgradnja sistema za upravljanje turističnih tokov,
- merjenje in spremljanje prihodov turistov ter potrošnja – metodologija. Trajnostni razvoj in infrastruktura:
- opolnomočenje deležnikov (s poudarkom na MSP) za trajnostno delovanje – dvig kakovosti in uvajanje okoljskih standardov (certifikatov),
- trajnostna mobilnost znotraj destinacije – komunikacija in povezava,
- kratke dobavne verige oziroma verige vrednosti,
- trajnostni razvoj Soboškega jezera,
- masterplan obnove objektov kulturne dediščine,
- ureditev turistične signalizacije. Digitalna preobrazba:
- dvig kompetenc med MSP – ozaveščanje in izobraževanje na področju IKT,
- digitalizacija ponudbe na destinaciji »e-market place«,
- digitalizacija produktov (VR, AR itd.),
- destinacijski rezervacijski sistem,
- • e-vodniki – digitalizacija vodenja.
Priprava strategije razvoja turizma je potekala na osnovi analize podatkov, pregleda dokumentov in strategij na lokalni, nacionalni in evropski ravni ter aktivnega vključevanja deležnikov in ožje delovne skupine v proces načrtovanja. Izvedli so anketo z deležniki in splošno javnostjo ter poglobljene intervjuje in delavnice. Vizija je do leta 2028 postati prepoznavna turistična destinacija trajnostnega življenjskega sloga, ki ponuja vrhunsko gastronomijo ter kulturno in naravno dediščino združuje skozi inovativne turistične produkte visoke dodane vrednosti.