Trajnostno načelo je del sodobne mobilnosti
Eden ključnih elementov sodobne mobilnosti je povečano uvajanje električnih prevoznih sredstev, kot so električni avtomobili, skiroji in kolesa, da bi zmanjšali emisije toplogrednih plinov in odvisnost od fosilnih goriv.
Murska Sobota je bila leta 2016 po Ljubljani drugo slovensko mesto s sistemom Avant2Go, hkrati pa tudi med prvimi manjšimi evropskimi mesti, ki nudijo souporabo popolnoma električnih vozil. »Ob vpeljavi sistema souporabe Avant2Go v Murski Soboti smo želeli preizkusiti njegovo prožnost pri prilagajanju na lokalne potrebe ter obenem predstaviti smiselnost uvedbe koncepta souporabe za občanke in občane manjšega mesta. Lahko bi dejali, da gre za laboratorij zelene digitalizirane mobilnosti, ki pa glede na razmeščenost lokacij in pripadajoče infrastrukture uspešno simulira mesto v malem. Lokacije za prevzem in vračilo vozil Avant2Go so namreč na nekaterih ključnih točkah, ki središče mesta povezujejo z okoliško infrastrukturo, kot so denimo Expano ter nakupovalni središči BTC City Murska Sobota ter Maximus. Z vitkim načrtovanjem smo mesto tako uspeli povezati s petimi lokacijami in desetimi električnimi vozili kakovostnih proizvajalcev, med njimi je na primer Smart za krajše opravke in okretne skoke po mestu, Zoe pa je primeren tudi za nekoliko daljše poti, denimo v mesta, kjer je storitev Avant2Go danes že prisotna. Sistem je namreč vzpostavljen še v Ljubljani, Mariboru, Kranju, Novem mestu in na ljubljanskem letališču. Na lokacijah smo namestili tudi osem polnilnih točk, da so vozila lahko vselej ustrezno napolnjena,« pove Matej Grošelj iz podjetja Avantcar. Kot doda, storitev uporabljajo fizične osebe ter tudi podjetja, občine in ministrstva. »Veseli nas, da je med fizičnimi osebami širok starostni razpon uporabnikov, kar priča o preprosti uporabi storitve, saj je bila prav široka uporabnost eden naših glavnih ciljev pri snovanju te storitve. Tudi podjetja čedalje bolj prepoznavajo prednosti souporabe v obliki prihrankov pri stroških mobilnosti in lažji logistiki.«
Lastno električno vozilo ali souporaba?
V mestu je zadnje leto zaslediti tudi večje število električnih avtomobilov, ki so vedno bolj cenovno dostopni, a prinašajo številna odprta vprašanja, kot so doseg, pomanjkanje polnilnic itd. Tudi zato je souporaba električnega vozila dvojna rešitev. Polnjenje je urejeno, hkrati pa je eden ključnih ciljev pri izbiri souporabe zniževanje stroškov mobilnosti občank in občanov. »Ob tem so pomembne še druge oblike mobilnosti, na primer javni prevoz in kolesarjenje. Pri tem je eden od izzivov smiselna integracija teh oblik ob podpori tehnologije, poslovnih modelov, infrastrukture, financiranja in načrtnega ozaveščanja. Menim, da je to na prilagojen način izvedljivo tudi v manjših mestih, kot je denimo Murska Sobota, ki lahko deluje kot vitek laboratorij novih rešitev, ki pozneje postanejo dobre prakse tudi drugod, ali pa se ob ustrezni širši volji in financiranju celo poveže v pomurski mobilnostni grozd z regijskim vplivom.«
Mesto priložnosti
- Kakovosten javni promet, souporaba koles, mesto, prijazno do peščev in invalidov – te cilje občina zasleduje s Celostno prometno strategijo. V dokumentu so zastavili pet ključnih področij ukrepanja: celovita promocija pešačenja, celovita promocija kolesarjenja, privlačen javni potniški prevoz, izboljšanje motoriziranega prometa in trajnostno načrtovanje mobilnosti. Cilj, da bi bilo mesto na področju mobilnosti prijazno do vseh udeležencev v prometu, še zlasti do pešcev in mobilno oviranih oseb, so upoštevali zlasti pri prenovi mestnega jedra, kjer je vzpostavljen umirjen enosmerni promet. Celotna Slovenska ulica je na istem nivoju in brez ostrih robov, veliko pridobijo družine z otroki, kolesarji, uporabniki skirojev ipd. ter seveda invalidi. S taktilnimi talnimi označbami je dobro poskrbljeno za slepe in slabovidne.
- Letošnji evropski teden mobilnosti na Slovenski ulici je bil obarvan z odprtjem prenovljenih ulic širšega mestnega središča, s čimer sta se zaključila dva obsežna evropska projekta, in sicer Urejanje kolesarskih povezav – 1. in 2. faza. Kljub dolgotrajni prenovi so že nekaj časa vse novo urejene ulice mestnega središča odprte in prevozne. Zdaj lepo urejene ulice s širokimi kolesarskimi pasovi in pločniki so popolnoma spremenile podobo mestnega središča.
Župan Damjan Anželj je ob tem poudaril, da sta mesto in občina s projekti v vrednosti skoraj pet milijonov evrov, od tega je bilo 2,3 milijona evrov sredstev iz Evropskega sklada za regionalni razvoj, mestna občina pa je pri tem vložila 2,6 milijonov evrov, pridobila 4,3 kilometra sklenjenih kolesarskih povezav in pločnikov, 2 kilometra novih cestišč, 3 krožišča, 2 kolesarski postajališči, 2 avtobusni postaji, več kot 150 novih dreves, zelene pasove z grmovnicami, novo javno razsvetljavo, novo urbano opremo ter prvi kolesarski števec za merjenje potovalnih navad občank in občanov.
- Spodbujanje kolesarjenja ter vzpostavitev kolesarskega omrežja, ki bo mesto povezalo s primestnimi naselji in drugimi občinami, ki mejijo na Mestno občino Murska Sobota, sta pomemben del izvajanja Strategije trajnostne mobilnosti. Tako je v programu in proračunu za obdobje 2023–2026 med načrti tudi izgradnja več kolesarskih povezav v primestnem delu.
- Kot je navedeno v razvojnem programu, je v načrtu dvosmerna enostranska kolesarska steza med Bakovci in Dokležovjem. Ker bo kolesarska trasa prečkala razbremenilni kanal, je predvidena gradnja kolesarskega mostu. Poleg kolesarske steze med naseljema Bakovci in Dokležovje se obeta še nova kolesarska povezava med Mursko Soboto in Noršinci. Kolesarska povezava na tem območju je načrtovana v okviru ureditve cestne infrastrukture Noršinske ceste in izgradnje vzhodne obvoznice. Lani poleti je tako občina s pomočjo sredstev iz mehanizma ELENA MOBILITY podpisala pogodbo za izdelavo projektne dokumentacije za celostno ureditev Noršinske ulice s površinami za kolesarje. Financiranje izvedbe te obsežne investicije je načrtovano iz bodočih evropskih razpisov s področja trajnostne mobilnosti. Skupna investicija je grobo ocenjena na 2,7 milijona evrov. Tretja investicija v kolesarsko infrastrukturo v občini je ureditev mostu za kolesarje na poti med Černelavci in Polano.
Urejene kolesarske poti pot do poslovnih priložnosti
Avto moto društvo Štefan Kovač Murska Sobota je v sodelovanju z Društvom električnih kolesarjev Slovenije, družbo E-kolesar ter podjetjem Atriva v Murski Soboti, v Noršinski ulici, vzpostavilo poslovalnico Pomurje Bajkič. Gre za poslovalnico, s katero želijo spodbujati uporabo električnih koles med domačini in turisti ter ozaveščati o pomenu trajnostne mobilnosti. Klasičnim električnim kolesom so dodali še specialna električna kolesa, ki so primerna za vse, med drugim tudi za motorično šibkejše ljudi. Zraven poslovalnice so vzpostavili še pametne polnilne postaje, na katerih je mogoče napolniti tako električna kolesa kot tudi pametne telefone, po potrebi pa je mogoče opraviti tudi hiter servis kolesa, da je pripravljeno za nadaljnjo vožnjo in raziskovanje Pomurja.